Grut berik foar #DêromFrysk kampanje

Leren & onderwijs Over het Fries
8 maart 2021
De campagne #DêromFrysk mag een groot succes worden genoemd. De campagne vond plaats via verschillende platformen en dat heeft er mede voor gezorgd dat veel mensen zijn bereikt. Het uitgangspunt van #DêromFrysk is om leerlingen in het voorgezet onderwijs enthousiast te maken om voor Fries als examenvak te kiezen. Met behulp van bekende Friezen en een innovatieve inzet van digitale middelen worden de leerlingen aangesproken en uitgedaagd om na te denken over die keuze voor het Fries in de bovenbouw.

Hey Google!
De mooiste cijfers komen van de telefoontjes naar Google Assistant, omdat die actie de hoogste drempel heeft. Er zijn op het moment al 1501 telefoontjes binnengekomen. Omdat de doelgroep zelf veel moet doen om bij die informatie te kunnen komen, gaan we ervan uit dat ze ook echt interesse hebben.

De promovideo is ingezet via Google en Facebook en is in totaal 126.633 keer bekeken. Jesse van Wieren heeft nog een begeleidende TikTok geplaatst, die 129.000 keer bekeken is.

Bekende Friezen
Er hebben ook een aantal bekende Friezen meegedaan die meestal niet direct de doelgroep, maar wel de ouders van de doelgroep aanspreken. Daarmee zou #DêromFrysk ook aan de keukentafel kunnen worden besproken.

Alle bekende Friezen hebben de video op hun eigen kanaal gedeeld. Verdeeld over de verschillende platformen is de campagne in totaal 37.597 keer weergegeven.

Mediabereik
Via bijna alle mediakanalen heeft DêromFrysk aandacht gekregen. Er zijn reportages geweest op Omrop Fryslân en bij Shownieuws, interviews op verschillende radiozenders en natuurlijk aandacht in papieren en digitale kranten. De uitzending van Shownieuws was zaterdag 13 februari te zien op televisie, Shownieuws behaalde die avond een merkaandeel van 16.7%.

Provinciaal gaven onder andere Rtvnof.nl, Grootheerenveen.nl en Lc.nl aandacht aan #DêromFrysk. Landelijk waren het onder andere RTLnieuws.nl en RTLBoulevard.nl die dat deden.

Interviews op radio waren er bij RTV NOF, Radio Spannenburg, Stax & Toine (NPO Radio 1), De Wild In De Middag (NPO Radio 2), BertOp5 (NPO Radio 5) en Omrop Fryslân.

Vanaf nu is het materiaal van de campagne ook te gebruiken als voorlichtingsmateriaal binnen Searje 36, hierover hebben alle scholen persoonlijk bericht gehad.